ספיישל מיקי הארט

באוגוסט 2013 מיקי הארט, אחד משני המתופפים של הגרייטפול דד הגיע להופעה אחת בהר הצופים בירושלים במסגרת פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת. ביחד עם ברק חיימוביץ’, שהיה אז העורך הראשי ברדיו הבינתחומי, הקדשנו לו תכניות מיוחדת.

מיקי הארט (Mikey Hart) יליד שנת 1941 הוא מתופף, פרקשניסט ומוזיקולוג, שמוכר בעיקר כמי שהיה אחד משני המתופפים בלהקה האמריקאית המיתולוגית – גרייטפול דד. אחד מהקטעים המפורסמים שהלהקה נהגה לבצע בהופעות רבות נקרא, Drums, אלתור קצבי שלרוב הופיע בחלקו השני של ההופעה כחלק מג’אם ארוך שמקשר בין שירים. בקטע הזה הפגינו מתופפי הלהקה, הארט וביל קרויצמן את יכולות האלתור שלהם. השניים זכו לכינוי “The Rhythm Devils” שניתן להם על ידי ג’רי גרסיה בשנות ה- 70. פרט לפעילותו עם הגרייטפול דד, להארט קריירת סולו ארוכה ושיתופי פעולה רבים שנפרשים על פני ארבעה עשורים וכוללים למעלה מעשרה אלבומי אולפן על טהרת כלי ההקשה ומוזיקת עולם, וארבעה ספרים שעוסקים במוזיקת עולם ובמקצבים.

Rolling Thunder, אלבום הבכורה שלו, ראה אור ב- 1972 לאחר ארבע שנים שבהן הוא פרש מהגרייטפול דד. באלבום השתתפו נגן הטאבלה המפורסם זאקיר חוסיין ואביו Alla Rakha, לצד מוזיקאים רבים מהסצנה של סן פרנסיסקו. בין השמות הרבים שנרתמו להקלטות ניתן למנות את חברי הגרייטפול דד, את היוצר סטפן סטילס ואת גרייס סליק, סולנית הג’פרסון אירפליין. האלבום משלב בין מוזיקת עולם לבין רוק פסיכדלי ושניים מהשירים בו אף נכנסו בהמשך לרפטואר של הגרייטפול דד. שיתוף הפעולה עם חוסיין נמשך גם באלבומים הבאים ביניהם האלבום Diga שכלל אנסמבל שמורכב מאחד עשר מתופפים ונגני כלי הקשה שכוללים תופי טאבלה, קונגו, בונגו, גונג, קסילופון וכלים נוספים.

הארט אף חתום על הפסקול של הסרט המפורסם “אפוקליפסה עכשיו” משנת 1980, שם שהוא ניגן עם קרויצמן ופיל לש, חברי הדד ומוזיקאים נוספים. הוא המשיך לשתף פעולה עם מוזיקאים כמו חוסיין, פלורה פורים ומתופפים מכל העולם, כשהוא משלב סאונד דיגיטלי וסימפולים שהקליט ברחבי הגלובוס. אלבומו Planet Drum מ -1991 היה האלבום הראשון שזכה בפרס גראמי בקטגוריית מוזיקת עולם ואלבומו Global Drum Project זכה בפרס גראמי בקטגורית אלבום מוזיקת העולם העכשווית הטוב ביותר.

באפריל 2012, ראה אור האלבום Mysterium Tremendum של ההרכב הנוכחי של הארט, Mickey Hart Band. באלבום הוא שיתף פעולה עם NASA במה שהוא מכנה “סאונד קוסמי”. מדובר בצלילים שנוצרו מגלי אור, גלי רדיו, וקרינה אלקטרומגנטית שנלקחה מאובייקטים שמימיים כגון השמש, כוכבי הלכת וגלקסיות, אשר הומרו לגלי קול. הארט הצהיר שהאלבום מורכב מ-“תזמורת בת מיליארד שנה של תנועת כוכבי לכת”, שמלווה כל אחד מהשירים. מי שכתב המילים למרבית השירים באלבום ואף מתארח בו כנגן גיטרה, הוא רוברט האנטר, כותב השירים המיתולוגי של הגרייטפול דד.

תגיות או לא להיות
, , ,
0 replies on “ספיישל מיקי הארט”