השנה של מייביס סטייפלס

2015 הייתה השנה של מייביס סטייפלס – היא נפתחה עם הוצאה מחודשת במלאת 50 שנה לאלבום Freedom Highway, שמתעד הופעה של הסטייפל סינגרס בכנסיית נצרת החדשה בשיקגו. ההופעה התקיימה כמה שבועות בלבד לאחר צעדות המחאה המפורסמות מהעיר סלמה למונטגומרי באלבמה בשנת 1965 ונפתחה עם שיר הנושא Freedom Highway שאותו הקדיש אב המשפחה פופס סטייפלס לצועדים האמיצים.

לצד ההופעה ראה אור גם אלבום המרכז הקלטות אחרונות של פופס. זמן קצר לפני מותו בשנת 2000 הוא התיישב להקליט כמה שירים חדשים וישנים מלווה בגיטרה בלבד. את ההקלטות הללו הוא מסר לבתו מייביס ואמר לה “אל תאבדי את זה” וכך גם נקרא האלבום. ג’ף טווידי, שכבר עבד עם מייביס באלבומי הסולו הקודמים שלה, הפיק את האלבום והשתתף בו ביחד עם בנו, ספנסר טווידי על התופים ומייביס שתרמה את קולות הרקע.

בהמשך השנה ראה אור גם הסרט הדוקומנטרי Mavis! שזכה לביקורות אוהדות. הסרט הוקרן בינתיים בפסטיבלים ובמאי הקרוב הוא יהיה זמין גם ב- DVD. טרם צפיתי בו אבל אני יכול להניח שחלקים גדולים ממנו מבוססים על הביוגרפיה הנהדרת שכתב העיתונאי והסופר גרג קוט.

ואם זה לא מספיק אז במהלך 2015 הוציאה מייביס את האי.פי, Your Good Fortune, בהפקתו של המוזיקאי הצעיר Son Little. בשבוע שעבר היא זכתה בגראמי בקטגוריית ה- Best American Roots Performance על הביצוע שלה ל- See That My Grave Is Kept Clean של בלינד למון ג’פרסון.

בגיל 76 מייביס לא עוצרת וממשיכה לשתף פעולה עם מוזיקאים צעירים. הפעם, על תפקיד ההפקה אמון M. Ward שגייס נבחרת רצינית של כותבים ביניהם: ניק קייב, ג’סטין וורנון (Bon Iver), נקו קייס, בן הארפר, מריל גרבוז ואחרים. אלבומה החדש, Living on a High Note, הוא מנה מרוכזת של שמחה ואופטימיות. מהשיר הראשון, Take Us Back שבו היא שרה על המשפחה והחברים העומדים לצידה ודרך עצות לחיים טובים כמו: “אושר הוא המפתח להצלחה” ו- “כשהחיים נותנים לך לימונים תעשה מהם עוגת לימונים” (Tomorrow), ועד ל- Jesus, Lay Down Beside Me, שכתב עבורה ניק קייב ובו מייביס היא זו שמנחמת את ישו. בראיון שפורסם לאחרונה בגרדיאן סיפרה מייביס שאחד מהשירים האהובים עליה בשנים האחרונות הוא Happy של Pharrell Williams והיא ביקשה מהאמנים שכתבו את שירי האלבום החדש לכתוב שירים ברוח הזו, כאלו שיגרמו לאנשים לחייך, אחרי שבמשך זמן רב היא גרמה להם לבכות.

האופטימיות האינסופית הזו היא חלק מהמורשת של הסטייפל סינגרס. בשנת 63 זכה פופס לפגוש את מרטין לותר קינג ולשוחח עמו – במפגש הזה הוא אמר לקינג: “אתה מטיף לשלום, אהבה ואושר ברחבי העולם. אני מאמין במה שאתה עושה ובמחיר שאתה מוכן לשלם”. מיד לאחר מכן הוא כינס את משפחתו והצהיר בפניהם: “If he can preach it, we can sing it”, ועד היום מייביס שרה את זה. MLK Song, שחותם את האלבום, מבוסס על נאום שנשא קינג חודשיים בלבד לפני שנרצח באפריל 1968, ובו הוא למעשה נושא את ההספד של עצמו כפי שהיה רוצה שמורשתו תונצח. מלווה בגיטרה בלבד, מייביס מבצעת כאן את אחד מהשירים היפים והאינטימיים באלבום. נותר רק לקוות שזהו לא שיר פרידה ושמייביס תמשיך להקליט ולעודד את רוחנו עם שיריה.

If I can help somebody as they pass along
If I can cheer somebody with a word or song
If I can show somebody that their travelling wrong
Then my living will not be in vain

If I can do my duty as a Christian ought
If I should sing salvation to the world he wrought
If I can spread the message as the master taught
Then my living will not be in vain

Well it really doesn’t matter, most of the deed’s I have done
It really doesn’t matter, the prizes I may have won
I’d like for somebody to say I’ve tried to love someone
When I have to leave my day

In the crawl for justice, I have somebody run
In the walk for the hungry, I fed someone
And in the march for peace tell them I played the drum
When I have to meet my day

0 replies on “השנה של מייביס סטייפלס”