בסוף שנות ה-70 בוב דילן גילה את ישו – הוא ענד שרשרת עם צלב, הטיף לנצרות והצליח לעצבן את כולם. גם את הקהל שהגיע להופעות ושמע רק שירים חדשים על נצרות ואפילו לא קלאסיקה אחת, וגם את משפחתו וחבריו היהודים שלא הבינו מה עובר עליו. היו אפילו מי שחשבו שהכל גימיק אחד גדול ושהוא התנצר רק בשביל יחסי הציבור.
שנות השמונים היו השנים הקשות ביותר בקריירה של דילן – בספרו “כרוניקות” הוא כתב: “הרגשתי מחוסל, שבר כלי ריק ושרוף. יותר מדי הפרעות חשמל בראש שלי שלא יכולתי להיפטר מהן. בכל מקום שאני נמצא בו אני טרובדור משנות השישים, שריד פולק-רוק מן העבר, אמן מילים מימים שחלפו ואינם, מנהיג בדוי של מדינה שאיש לא מכיר. אני הבור חסר הקרקעית של תהומות הנשייה התרבותיים”.
“הדובר של הדור” ומי שהצליח לזהות רגע לפני כולם לאן הרוח נושבת, נכנס לעשור החמישי בחייו וגילה על בשרו – שוב – שהזמנים הם משתנים. והזמנים היו לידתו של ערוץ המוזיקה MTV ושל הקומפקט דיסק והפקות מתוחכמות וגרנדיוזיות. החלק החדש וה-16 בסדרת הבוטלגים המפוארת של דילן (שחוגגת 30 שנה) חוזר בדיוק לשם – אל המחצית הראשונה של שנות השמונים ואל שלושת האלבומים Shot of Love, Infidels ו- Empire Burlesque- חלקם, מהאלבומים החלשים ביותר בקריירה שלו.
אבל האוסף החדש גם מציע תיקון לאופן שבו אנחנו זוכרים את דילן בשנות השמונים ומאיר באופן אחר את התקופה החשוכה שלו. יש בו עשרות שירים מצוינים שהוקלטו באותם סשנים ובסופו של דבר נשארו מחוץ לאלבומים – חלקם אפילו טובים יותר מאלו שכן נמצאים שם. אפשר לשמוע בו גרסאות שונות לשירים מהאלבומים, קאברים מפתיעים וגם הצצה אל ההופעה המיתולוגית והמטורפת שלו בלייט נייט של דיוויד לטרמן.
Tracklist:
1. Too Late (Band Version) – Infidels Outtake
2. Señor (Tales Of Yankee Power) (Rehearsal)
3. Angelina – Shot of Love Outtake
4. Price Of Love (Shot Of Love Outtake)
5. Need a Woman – Rehearsal
6. Mystery Train (Shot Of Love Outtake)
7. Fever (Rehearsal)
8. Fur Slippers – Shot of Love Outtake
9. Jokerman (Infidels Alternate Take)
10. Enough is Enough – Live from Slane Castle, Ireland
11. Don’t Fall Apart on Me Tonight (Version 2) – Infidels Alternate Take
12. Lord Protect My Child (Infidels Outtake)
13. Foot of Pride – Infidels Outtake
14. Blind Willie Mctell (Take 1 – Infidels Outtake)
15. The Band – Blind Willie McTell
16. Tight Connection to My Heart (Has Anyone Seen My Love) – Empire Burlesque Alternate Mix
17. New Danville Girl – Empire Burlesque Outtake
18. Dark Eyes – Empire Burlesque Alternate Take
כשדילן התארח אצל דיוויד לטרמן
בזמן שהאלבום Infidels ראה אור ב-1983 דילן התחיל להשתעשע עם הרכב חדש – חבורה של מוזיקאים צעירים ואנונימיים מלוס אנג’לס שניגנו Pאנק וגדלו על הקלאש. חלקם היו כל כך צעירים שבכלל לא היה להם מושג בהתחלה מי זה בוב דילן. הם ניגנו יחד במשך כמה חודשים בחורף של 83-84 בבית של דילן במליבו, חומרים של דילן לצד מחוות לשירים כמו .My Guy בזמן הזה הם התחילו להבין עד כמה דילן לא צפוי ושגם אם הם מנגנים שיר פעם נוספת הוא תמיד ישנה את המילים – כי הוא פשוט ממציא אותן תוך כדי.
במרץ 1984 דילן התארח בלייט נייט של דיוויד לטרמן כדי לקדם את Infidels, בתנאי שלא יצטרך לדבר עם המנחה בין השירים. הוא לא הביא איתו אף אחד מנבחרת המוזיקאים המטורפת שניגנה באלבום – מארק נופלר ואלן קלארק מהדייר סטרייטס, מיק טיילור שהיה הגיטריסט של הרולינג סטונס או את צמד הרגאיי Sly & Robbie. הוא החליט לקחת איתו את המוזיקאים הצעירים וחסרי הניסיון. כשהם שאלו אותו מה ללבוש לתכנית הוא השיב: “Look cute and punky” וכמובן שעל השאלה אלו שירים הוא מתכנן לבצע בשידור חי בטלוויזיה לא הייתה תשובה ברורה. כשמוזיקאים מגיעים לטלוויזיה לקדם אלבום חדש הם מנגנים שירים ממנו – גם דילן עשה את זה, אבל מיד אחרי שלטרמן הציג את Infidels הוא בכלל פתח עם קאבר לסוני בוי ווילאמסון – שיר שהם בכלל לא התאמנו עליו. מה שקרה מאותו הרגע היה הצצה קטנה ומפתיעה לדילן בשיאו כפרפומר. הוא ניגן חזק, זז לא הפסקה, הסתובב עם הגב למצלמה, יצא מהפריימים של השידור ונשף ללא רחמים במפוחית – זה היה ג’אם בשידור חי בטלוויזיה וזה היה דילן שהוכיח שגם אם הוא מגובה בלהקת Pאנק הוא עדיין יותר Pאנק מכולם.
בלינד ווילי מקטל
“איך לא הכנסת את אחד השירים הכי טובים שכתבת לאלבום הזה?!?!” זו הייתה השאלה שהסופר לארי סלומן שליווה את דילן בסיבוב ההופעות Rolling Thunder שאל אותו אחרי שהוא האזין לאלבום Infidels ב-1983. דילן לא התרגש מהשאלה. הוא השיב לו שהוא מקליט הרבה שירים ושעוד שיר אחד או פחות שיר אחד באלבום, זה לא כל כך משנה.
אם הנרטיב של החלק החדש וה-16 בסדרת הבוטלגים הוא שהשירים שדילן השאיר על שולחן העבודה באמצע שנות השמונים היו יכולים להציל את האלבומים שלו, אז Blind Willie McTell הוא הדוגמא הכי טובה לכך. השיר שדילן כתב על הבלוזיסט שמת רגע לפי ששנות השישים התחילו, הוא לא רק אחד השירים הגדולים שלו בשנות ה-80 אלא אחד השירים הגדולים שלו בכלל. הוא יצא באופן רשמי כמעט עשור אחרי ההקלטה, לפני 30 שנה בשלושת החלקים הראשונים של סדרת הבוטלגים. לימים דילן אמר שהוא לא ממש פיתח והקליט את השיר הזה כמו שצריך ושזו הסיבה שהחליט לא להכניס אותו לאלבום. מה שגרם לו להתחיל לנגן את השיר בהופעות היה הביצוע של להקת הליווי שלו לשעבר, “הבנד” שגם ניגנו אותו בהופעות וגם הקליטו את הגרסה המצוינת שלהם לאלבום Jericho.
שלושים שנה אחרי הגרסה המינימליסטית שיצאה ב-1991 עם דילן על הפסנתר ומארק נופלר מהדייר סטרייטס על גיטרה אקוסטית, בבוטלג החדש אפשר לשמוע גרסה עם כל הלהקה המצוינת שליוותה אותו באותם ימים, כולל הגיטריסט מיק טיילור (לשעבר מהרולינג סטונס) וצמד הרגאיי Sly & Robbie. ויש עוד גרסת להקה, שלא יצאה אפילו בבוטלג החדש והודפסה עכשיו במיוחד כסינגל בלייבל Third Man Records של ג’ק וויט. זו הגרסה ששמענו בתכנית השניה.